Thursday 19 August 2010

Daging di McDonald's Tidak Halal?

Status: Terkejut. Mood: Terkejut lagi.

Susulan Daging di McDonald's Tidak Halal. UPDATE HERE



Terkejut aku bila dapat tau daging yang dijual di restoran makanan segera yang terkenal iaitu McDonald tidak halal. Memang isu ni dah banyak kali timbul, tapi kali ni diperakui sendiri oleh JAKIM. Masya'allah, dah banyak kali makan baru berita ni keluar? OMG! Berikut adalah sumber yang aku dapat.

Aku memohon keampunan dan perlindungan dari ALLAH S.W.T atas kelemahan dan ketidakupayaan ku. Tidak lah aku mengharamkan sesuatu yang ALLAH S.W.T halalkan, sesungguhnya perbuatan itu murtad hukumnya.

Ekoran pengumuman dari JAKIM mengenai penarikan balik pengiktirafan dari senarai yang diiktiraf JAKIM berkuatkuasa 15 April 2010 serta bukti kesahihan perkara ini sememangnya mengejutkan aku.

Aku enggan bersubahat dan dilaknat ALLAH S.W.T atas sebab menyembunyikan kebenaran serta kasih sayang ku sesama saudara seIslam seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak sempurna Iman seseorang kamu sehinggalah dia menyayangi saudara seIslamnya seperti mana dia menyayangi dirinya sendiri.” (daripada Anas r.a, riwayat Muslim)

‘Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani’. (Al-Baqarah: 159-160)

Bukti Pertama : Portal Rasmi Halal Malaysia

- Di sini JAKIM telah menyatakan tidak menerima pakai sijil halal dari Uruguay Islamic Centre.
Klik image untuk saiz lebih besar dan jelas.

Bukti Kedua : Surat dari JAKIM kepada Encik Bob Chan, Pengarah Urusan Mac Food Services (M) Sdn Bhd dan bukti daging berasal dari Uruguay yang tidak memenuhi piawai JAKIM menurut sumber permberi salinan surat ini. Bertarikh 19 Ogos 2010.

Klik image untuk saiz lebih besar dan jelas

Maklumat Tentang Mac Food

Bagi sesapa yang tak percaya Mac Food Services adalah supplier McDonald boleh rujuk kat sini

(direct daripada laman web McDonald Malaysia): CLICK HERE

Info lanjut:

Address :
7 Jalan SS 13/5
45700 Subang Jaya
Selangor Darul Ehsan
Malaysia

Tel : 603-5633 0222
Fax : 603-5634 0189

Contact for Sales/Export :
Mr Bob Chan
(Managing Director)

Present Market :
Malaysia, Brunei Darussalam, Hong Kong, Singapore, Middle East, Vietnam

Product Manufactured :
Chicken (Bone-in), Patties (Chicken), Fish Portions,
Chicken Nuggets, Fish Nuggets, Beef Patties, Beef Nuggets

Brand Names :
FIRST PRIDE, MCDONALD’S

Nota sampingan:
Papepon, aku harap pada sesiapa yang dah baca sama ada terbaca atau membaca dengan sengaja, tolonglah sebarkan. tak kisah lah korang nak copy paste ker, share link ker, ape ker, I don't care okay? yang penting sebarkan. Semua ni demi saudara kita semua. Ingat yer sedara sedari, insan yang cemerlang datangnya dari akal, yer? dengan hati yang bersih, dengan jiwa yang tenang. yer? Kalau kita makan makanan yang kotor seperti makan makanan yang tidak halal, hati kita akan jadi kotor, jiwa kita akan jadi kotor. Jadi, macam mana kita nak jadi insan yang cemerlang? So, simpan dalam akal kita, tanam dalam jiwa kita, makan makanan yang sihat. Sebarkanlah artikel ini. Sekali lagi diingatkan (pakai loudspeaker) TOLONG SEBARKAN!! Assalamualaikum. :)
Aku dapat sumber ni dari Timhar's Blog
feel free to share.

Ku abes menulis 1 coretan pada:
Pukul 11:10pm Khamis 19 Ogos 2010.

Nenek pernah berkate:
"Inilah jarum halus yahudi untuk menjatuhkan Islam"
.fullstop.

Hello silent reader, why not you leave a comment. I really appreciate that. :)



164 comments:

paw/paw said...

thnx da info ye :p
i follow you :))

en. borhan ali said...

Inilah jarum halus yahudi untuk menjatuhkan Islam. sgt setuju

http://sebarkanpadayanglain.blogspot.com/2010/02/kenapa-perlu-boikot-israel-sekutunya.html

yummien straggy said...

mintak izin nak share link ni kt FB ye tuan tanah..tengkiu~

gilababi said...

what has tis got to do with the jews? u org mmg bodoh! kalau tak halal, jgn makan maa... lagi mau sebarang tuduh org. mmg bodoh!!

lagi mau boycott it yahudi. lu org byk hal tak tau. u think by boycotting israel, they will fall? that will never happen. u stupid idiot. read the history. israel is a small nation surrounded by many tigers by why it's still a glorious country? try boycott la, u sendiri yg mampus adalah.

juz like singapore... so small yet so strong. malaysia so big, but like taik!

anat said...

Ini surat penarikkan pengiktirafan halal.. tp tak semestinya tak halal.. skrang ni kan Jakim tgh buat proses untuk hanya badan tertentu sahaja yg diiktiraf untuk mengeluarkan sijil halal dalam dan luar malaysia.. mcm surat tu merujuk kepada pembatalan status dan mcdonald kene amik tindakan sewajarnya.. maksudnya mcdonald kene carik org yg diiktiraf jakim untuk buat pengesahan halal semula.. kalo tak yakin jgn beli/makan.. aku bukan sokong mcdonald tp jgn sampai mendatangkan fitnah.. hendak hendak ni bulan puasa.. fikir fikirkan la yek.. :)

panjang said...

just nk clarify mend ni

status adelah halal sebab da tuja pembekal.dlu dr uruguay

ni link,maybe leh bg lg clear
http://202.71.110.110/portal/forums/showthread.php?t=167017&highlight=mcdonald+haram

Anonymous said...

saya cuma ingin beri sikit maklumat. sblm post sebarang komen mcm ni, baiklah kita siasat dulu betul2. saya dah semak kat web jakim. mac food services ada status halal. tarikh luputnya pun lmbt lagi. alamat sykt pun sama. saya nasihatkan, kalau awak tak pasti, baik delete post awak ni. kang tak pasal2 kena saman. saya faham, niat awak baik. nak sebarkan malumat pd semua muslim... tapi kalau info yg kita tak tahu kesahihannya kita sebarkan, hukumnya sama dgn memfitnah... fikir2kan lah...

web jakim utk mac food services
http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=directory&type=A&hits=OK

kella said...
This comment has been removed by the author.
kella said...

test

kella said...

salam kenal salam ramadan :)

Anonymous said...

whatever boikot Malaysian do is just hangat hangat tahi ayam oni la. McD just have to do 1 more promotion like McValue lunch and you can see the majority in McD will be...... (i don't need to mention and everyone should know.

Anonymous said...

Nonsense and bullshit. Nobody will bother also la if the meat is halal or not. Yang dia orang tau nak makan je....

Blogger Picisan said...

Pada sume yang mengomen, sama ada komen yang biasa biasa mahu pun komen yang penuh dengan makian dan cacian, terima kasih kerana memberikan feedback anda. Benda ni saya terbaca di blog sesorang semasa blogwalking, so saya just share jer isi-isi penting dia. Betulkan ku jika aku salah, tunjukkan ku jalan pulang jika aku sesat. Papepon, pada yang beragama Islam. Salam ramadhan dan selamat berpuasa. Assalamualaikum.:)

Anonymous said...

From A.A..

Setuju dengan pendapat "Anonymous said"... kena siasat betul2 dulu sebelum apa2.. bila g McDonalds perasaan da g tanda or loga halal.. jangan menghalalkan yang haram, mengharamkan yang halal... kena betol siasat, lau taw betol senang jak.. Call jak JAKIM tanya, status Restaurant McDonalds...

gadisBunga™ said...

salam singgah....

Rasanya bukan McDonald je..byk tempat mkn lain yg tak suci. dah jadi budaya masyarakat kita main hentam makan je asal saja ada pekerja bertudung dan kalimah Bismillah terpampang di dinding kedai.

buktinya? lihat lah berapa banyak bayi yang dah ditongsampahkan. makanan akan membentuk peribadi.

fikir2kan...

Anonymous said...

kalau betullah berita ni dah kompem dah keluar berita ni kat surat khabar...tapi aku tak pernah terbaca pun sedangkan aku hari-hari baca surat khabar...kalau dengan surat khabar pun dah tak boleh nak percaya....banyak-banyakkan jelah doa kepada ALLAH S.W.T supaya tak was-was......korang perasan tak kenapa surat khabar tak keluar tentang berita ini...sebabnya masih belum dapat kepastian lagi....jangan suka-suka je sebarkan berita-berita yang tak pasti....k...

Anonymous said...

salam..
mcm ni la senang nk fikir..kalau ada logo halal JAKIM,makan je la..ap nk fikir lg??JAKIM da buat keje diorg..diorg kata halal..kalau xde,jauhkn lah..tp tu pon xsemestinya haram..

Anonymous said...

klu ad logo JAKIM,selagi xkluar tv ke..masuk surat khabar ke..kluar kat website jakim je, tu maksudnye belom konfirm..bukan makan tu yg haram,yg sebarkn fitnah tu yg haram..

Anonymous said...

jarum halus yahudi - tergelak seketika. tau tak yg yahudi pun amalkan sembelihan macam kita org islam. tau tak ape yg di hidangkan yahudi, halal bagi kita org islam?

kalau tak tau, sila semak AL QURAN sendiri. yahudi tak jahat, ZIONIST yg jahat.

malu tak bila bercakap konon pandai tapi sebenarnya info sumer salah?

pasal MCD ni, logik aku satu je : so JAKIM cakap benda ni tak halal tapi Majlis Agama Uruguay cakap halal. adakah org malaysia islamnya lagi hebat dari org uruguay? sama jugak kita sembah Allah, percaya kepada Rasullulah dan Kitab kan?

korang ni mmg tak de keja. JAKIM pun macam tak der keja. aku tau kalau dah halal tu, halal. kalau was2, sumer jgn makan.

Anonymous said...

huh terkejut aku......
kebanyakan blogger nih tulih pkai otak ke ape?

Unknown said...

thanks for da info...tadi baru je ingat nak berbuka dengan McD...xjadi la pulak...pasni Insyaallah sayer akan tinggalkan....

Mohammad Suhaimi said...

Salam, bagi mengelak fitnah, McD dah pun menukar kpd daging dari australia.
Sila rujuk Jakim utk lebih info.

Anonymous said...

komen berdegar2 tp suma bbuh nama anonymous.. at least Kaydaheartless ada guts nk suarakan perkara ni.. yg pasti niatnya baik..

(aku pn anonymous gak )

nas said...

mencari yang halal adalah jihad bagi orang yang agama islam..tentang halal-haram pihak majlis aturkan dalam perniagaan kerana mereka yang lebih arif dan berkuasa.Usahaka je dapatkan yang halal tetapi kalau dah darurat nk wat camne....kit adah tak mampu nk tolak dah....berjihad dengan bertakwa dan tawakal...

LL said...

hai. info yang u cuba sampaikan pada i berguna sbb kalau tak ada rumors macam ni, kita tak tau kan. cuba tengok komen2 kat atas. ada yang dah bagi link jelas penjelasan tentang penukaran kpd pembekal daging tu kan. iyelah, before ni benda ni mcm tarik tali. kejap ye, kejap tak. konklusi nya, i rasa benda betul dah pun tersebar secara tidak langsung dgn post ni. mungkin ada komentar atau readers yang rasa tak patut tapi each people has diff side of view untuk certain benda. mungkin kalau salah, minta maaf mungkin. mungkin ada kan antara readers kita yang kurang senang. biasa lah, lumrah BLOGGER . nama pun blog :)

Ena said...

salam..

ada juga terbaca pasal nie. tu la mcm2 cara dorang buat kan..

btw, thanks 4 sharing..

Anonymous said...

menda la korang ni....tuan rumah just nk kongsi info je, korang lak bengang2 xtentu psl...klu xsuka diam2 sudh...tau x bila kita mrh2 tu kita dah kena tipu ngan syaitan ngn nafsu...ish3....

hahahaha said...

to gilababi:
calling people idiots? what r u? a f-ing genius? we're just concern abt the food that we consume, what does it have to do with u? get lost. lol get a life dude, if u don't care whether it's halal or not go get ur pork lah.. ur yummy f-ing bakuteh wtf. dont place all ur crap here, go go go get ur bakuteh. u think singapore is so darn good compared to malaysia?? hey at least malaysia has their own Proton, what abt singapore? only knows driving in malaysia like it's their dad's highway?? sedar diri la sikit before nak mengutuk tentang kehalalan ni.. and kalau ye pun tak peduli pegi berambus lah dari sini wat menyemak je.

airazulaikha said...

minta izin copy ke belog tuan tanah..
http://cekAira.blogspot.com

mr zuleazy Rahym said...

cmfrm kew??surat hitam putih dari jakim xde pun..mcm mne nak tgk kesahihan dalam laman web jakim??search kat ne??

Anonymous said...

btol, niat tuan rumah ni baek
nk sebarkn
korg ni emo2 sbb xle idop wthout mcD eh?
qlw syubhah, elok tggalkn
lgpn bkan bkhasiat sgt mcD tu
kdg2 kter xle hrp sgt kt media
sndiri pk, sndiri rase, sndiri mkn, sndiri tanggung
sbg islam, sebarkn ape yg kter tau
yg pnting niat kter baik

deeyna said...

tq psl mcd ni..nway i mmg lma dah xmkn...sbb
dorg kn guna duit dorg utk beli bom u hancurkan org palestin... papenpn thx to u

Anonymous said...

"jarum halus yahudi - tergelak seketika. tau tak yg yahudi pun amalkan sembelihan macam kita org islam. tau tak ape yg di hidangkan yahudi, halal bagi kita org islam?"

juz 2 share my twO cents....

hmm....mmg meyebarkn benda yg elOk tue baik..tapi...

jgn laa dok ikut2 org..main sebar jer mcm2 hal....NK GLAMER SGT!!!

PLZ...neva listen 2 hearsay...

U SEBAGAI BLOGGER..U ADER RESPONSIBILITY UTK KAJI APER YG U TULIS....BKN MAIN COPY PASTE LINK ORG....

U SENDIRI GAK YG KATA..KENA GUNA AKAL...NAPER EK MASA COPY LINK NIE..U X PK LAK KESAHIHAN..

CIAN LAK NGAN U....

SENANG2 JER SUH BOIKOT MCDONALD...

ADER X SAPER2 KAT SINI TRPK....ADER BRAPER BYK MCD KAT M'SIA...ADER BRAPA ORG M'SIA YG KERJA KAT MCD???

KALAU LEPASAN SPM X KEJE KAT MCD,X KUMPUL DUIT KEJE KAT MCD...KORANG YG NK BOIKOT SGT NIE NK BAGI KEJE KER KAT DORANG SUMA??!!!!!

KORANG BYK BUNYI SEBAB HIDUP SENANG...ADER INTERNET KAT UMAH...MAK BAPAK BYK DUIT...XPER LAA....TAPI...

PK LAA PASAL ORG LAIN...JGN JADI SELFISH...N SIMPLY2 SUH TUTUP RESTORAN FAST FOOD...

SO CHILDISH AND IMMATURE...HUH...

he11mi said...

mmg boikot mcD pon

Anonymous said...

arrgghh..rmai plak p skong brang zionis laknat 2... x kre ar halaL ke haram.. JANGAN P BELI DAN MAKAN!! yg nk tnjuk terer 2 nperr.. buat bijak rmai org malaysia nih...pdahal x bjak pn..memandai je lbih...kdang2 nyampah plak rkyat mlaysia cmnih. boikot jelah MCD dan sbagainye 2.....

khairul azri said...

http://www.facebook.com/note.php?note_id=458367536997&comments

Anonymous said...

kalau da siasat betul2 dan betul2 k0mfem ia haram, barula k0rg b0leh kate haram..kalau mnde halal k0rg kate haram xke fitnah jadinye tu..
mnde atas tu k0rg xleh jdkan bukti pn..die bkn kate xsembelih ke ape.. tp sbb xakur syarat. syarat tu mcm2 blh jadi wei..xsmstinye satu tu je..

Anonymous said...

pasal mcd bukan main suke nk boikot tp meh aku bagi info sket...

90% barangan makanan dn barangan import yg ada kt malaysia ni dtgnya daripada mask company yg mana org yahudi dpt % gak daripada brang2 trsebut..

so korang fikir2lah sendiri... kalo stakat k boikot mcd yg korang duk isap rokok tuh bukan % duit dpt gak kt yahudi ke..

lain kali ckp pakai otak... paham...

Yg mana kita was2 kita selidik awal2... check balik kesahihannya... bukan copy/paste pastu maki hamun je pandai...

Jngn kata2 jadi fitnah kerana fitnah itu hukumnya lebih teruk daripda membunuh orang...

assalamualikum...

Anonymous said...

hahaha...in the end it is up to us..manusia sentiasa di beri peluang tuk mmilih..nk mkn?? mkn..xmo mkn?? xyah mkn..
cme mamat nih menyampaikan info..

Anonymous said...

masing-masing dh besar panjang..x pyh la guna ayat maki hamun kt org mcm diri tu sempurna sgt..dia hanya menyampaikan cerita, nk ikot ke xnak, terpulanglah pd diri masing2..xpyh emo2..xdak mcD bkn xleh idup..byk lg alternatif lain..rfc ke..sedap gak..ayam organik, buatan m'sia..
mmg kalo kita boikot pun ssh nk jatuhkn yahudi, tp at least ada gak usaha utk tidak menyokong mereka..renung2kn dan selamat beramal~salam ramadhan~

-U- said...

kpd anon2 yg brkaitan:
dging yg dsembelih oleh yahudi(aka dging kosher) adelah sumber yg yg amat diragui (http://www.albalagh.net/halal/kosher_meat.shtml)
tmbahan pulak cra diorg menyembelih haiwan trsbut adlah amat zalim, x spt yg direkomenkan oleh islam. x caye?klik http://alllie.com /kosher.shtml dsn tgk video diorg. klu nk konpem pi web PETA.org.

perkara ini sptotnye dsbarkn kpd org rmai krane gov xkn tutup periuk tax diorg- lbih2 lg mcd sbb ia adlah francais yg mnguntungkn gov. surat khabar skrg dtapis sblum dkluarkn.sbb tu kne rjin2 check kt internet.

jakim lbih mngetahui ape yg diorg buat(sbb tu tnggungjwb diorg)klu nk mkn mcd bleh, tp klu ade ape2 tnggung sendri la....org dh nasihat klu x nk dngr..tu hak korang.dan sbb jakim yg mnguruskn hal ehwah islam kat negra ni, kne la ikut nasihat diorg, lain cite la klu korang kt uruguay.

yup, boycott is a failure- sbb kite xde alternatif laen utk gntikn ketagihan org kite skrg.klu nk boikot gak, peniaga2 islam msti snggup trime cbaran utk pcahkn monopoli yahudi kt dlm negra nih...

Anonymous said...

korg korg.....
pelik la....
hal simple pon korg nk gduh bsar....
lagi2 org singapore laknat tue... bajet blagak gler.... korg dtg malaysia pon... agak kerek gak.... blagak... bw kete laju... xigt dunia... dtg mkn, bajet nk servis terbaek 5star... korg dh la dtg ngri org... hormat skit... n pd sume.... dy just nk smpikn... korg nk ikt kew x kew.... korg pny pndgn n plhn.... dia xpaksa pon... dy just smpi kn jerk..... so.. jgn emo sgt k.... relak be cool...

Anonymous said...

Org singapore mmg x tau malu n x sedar dek untung. da la air minum pn dari malaysia..lg nk belagak. g la minum air kumbahan yg korg banggekn sangat tuh. patotla otak pn kotor, minum air kumbahan sendri. love Malaysia.

Anonymous said...

HUrmmm... tak tau nak cakap apa... tapi cuba check betul2... MAC FOOD dapat pengesahan halal dari JAKIM...

http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=directory&type=P

item 14 hingga 16... Is there any mistake?

Bukan nak backup Mc D, tapi, elakkan menyebar berita yang tak sahih.. Kan berdosa tu... :)

Kalau dah sahih, kita sebarkan ramai2... baru la amar makruf nahi munkar!! :)

p/s : Matlamat tak menghalalkan cara...

p/s2 : sorry pakai "anonymous" takde id nak letak... i'm not a blogger.. but i'm getting this news from FB.. rasanya org yg mula2 buat berita (kalau tak betul) ni mesti dapat "saham" besar kat akhirat kalau berita ni terus tersebar kan?

Anonymous said...

kamel said:
klu nak boikot yahudi n kafir jgn boikot mcd jer... boikot je suma barangan dorg. Cth jgn pakai pc ke lappy ke... kan itu barang yahudi n kafir (windowS)... senang xyah wat keja.. hahahah

Anonymous said...

salam alaik. yahudi.. mmg dah mrncg lama dah mnda ni smua. Astaghfirullah. ;(

Anonymous said...

berfikir dahulu sebelum bercakap akan membuatkan kita nampak pandai,jangan membuatkan diri kita nampak bodoh,syabas kepada admin dan semua orang islam yang pandai berfikir dan memang tahu mc'd penyumbang terbesar peluru yahudi dan kepada yang kurang pandai nasihat saya,"buatlah u-turn,baliklah semula kepada ISLAM,al-quran dan hadis petunjuk kita,the only solution".kepada yang masih nak makan,lu pikirlah la sendiri,assalamualaikum.....

Anonymous said...

APA LA YG DOK BENGANG2 X TENTU PASAL NI...DAH BAGUS SGT KE...ORG KONGSI INFO BERGUNA FIKIR2KAN LA...JGN NK HENTAM JE...MENCARI YG HALAL ITU WAJIB..

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=le_ySMrOkFU

BEGITU TERANCANGNYA MUSUH2 ISLAM MELEMAHKAN UMAT ISLAM...

Visi Sufi said...

hmmm... memang susah kalau sesuatu perkara yang kita biasa tu kita nak tinggalkan... ada saje alasan untuk menghalalkan apa yang dah kita terbiasa lakukan... pastu sedap pulak tu... mesti tak suka kalau org kacau benda sedap yg kita suka kan? tak kesah lah benda tu memudaratkan kita atau tak... janji sodapppp.... ye tak?

saya juga secara peribadi mmg tak suka McD tapi takde lah sampai nak paksa org lain tinggalkan terus apa yg saya tak suka... pada tuan blog... tahniah dan terima kasih saya ucapkan kerana sudi dan berani menyampaikan kebenaran ni cuma sebagai org biasa... kita serahkan saje lah kepada yang lebih arif tentang hal ni... kepada pembaca2 lain pula... jgn lah emo sangat seolah-olah mati kalau tak dapat makan McD ni...

saya ni bukan apa... since saya mmg tak suka kat McD... saya pun ada buat search sendiri kat YouTube dan mmg ada malah banyak video2 yg tak elok pasal McD ni... dan saya kongsikan kat FB... tapi takde pulak saya sampai nak haramkan org lain daripada makan sebab takde lagi fatwa atau hukum jelas tentang haramnya McD ni... cuma seperkara lagi saya tak suka McD ialah sebab ia ada sumbangan kat Israel / Yahudi (tak pasti Zionist terlibat atau tak) dan saya pernah tanya kat ustaz saya pasal McD ni... ustaz saya bagitau selagi makanan McD tu halal.. kita tak boleh jatuhkan hukumnya haram... cuma kalau kita tak suka... kita tinggalkan aje... cuma dalam kes saya... wife dan anak saya suka... so saya terpaksa merelakannya... sebab itu hak mereka...

pada rakan2 pembaca lain... hormatilah pandangan tuan punya blog ni sebab itu pendapat peribadi dia... dan lepas ni nilai2kan lah sendiri... sama ada nak teruskan makan kat McD walau pun dah ada perkara yang meragukan macam ni especially tentang sumbangan kepada negara Israel tu...

dan pada tuan blog pula... teruskan buat research lagi (nanti kalau ada apa2 berita tak elok pasal McD ni kongsikan dgn saya juga ye? hehehe)
wallahualam...

Jalan Ampang said...

kepada tn blogger
tahniah sbb anda branie dan terbuka mendedahkan brita2 sebegini...
klu anda tak buat camnie,x byk yg org lain leh tau...
kepada yg mencari kebenaran,jgn la nk kutuk tn blogger.korang da besar pjg,cari la maksud yg tersirat dan terangkan kt forum nie.same2 leh share.suke ati mulut mak bapak laki mak tiri korang je nk kutuk org...
tn blogger,keep it up.jgn takut utk mendedahkan ape yg jelik dan pelik di kalangan masyarakat kite nie...

SIMPAN KUKU said...

komen tu jgn la ade unsur cam nk marah2,,rilek la,,we are majority malaysian n muslim,,ak x kate ak bagos sgt,,tapi mature r sket,,discuss elok2,,once u x bleh kwl emosi,,smpai bile2 org luar tgok kite mudah dilagakan,,makin bnyak cara utk jatuhkan kite,,

senang mkn nasik je,,org dulu2 xde mcd bley je idop,,

Abdul Rahman said...

MasyaAllah !!!! tak mau makan di McDonald dah ! mari kita makan di RCH ( Radix Chicken House ) .. Islam punya .. ..

jom pi RCH !

Anonymous said...

keep on judging other people smp lupe to nilai diri sendiri

Anonymous said...

tahniah tuan tanah..
truskn research, n share lg..

fikir2kn :
1. MCD X HALAL,kita siasat n ambil tindakn(if was2.. tingglkn, if x was2 on la..)
2. YAHUDI LAKUKN SEMBELIHAN tp lihat tertib sembelihn dlm islam (u think yahudi ikut tertib? msuh yahudi islam.. pk2 la..)
3. LEH MKN MAKNN YG YAHUDI HIDANG(plih yg tbaik as a muslim.. bab mkn ni penting all)
4. MEDIA AKAN WAR2KAN KALAU HARAM(de benda yg x di war2kn utk kepentingan, keselamatan)
5. MCD SPONSOR YAHUDI (sudah trang lg bsuluh)

p/s :
1. anti yahudi israel zionis. x dpt buat sume kita buat yg mmpu je..
2. windows(yahudi)tp tu kira darurat kng ne buang kje lak..kje tu ibadat.(nasib window x masuk prut)

Anonymous said...

tahniah tuan tanah..
truskn research, n share lg..

fikir2kn :
1. MCD X HALAL,kita siasat n ambil tindakn(if was2.. tingglkn, if x was2 on la..)
2. YAHUDI LAKUKN SEMBELIHAN tp lihat tertib sembelihn dlm islam (u think yahudi ikut tertib? msuh yahudi islam.. pk2 la..)
3. LEH MKN MAKNN YG YAHUDI HIDANG(plih yg tbaik as a muslim.. bab mkn ni penting all)
4. MEDIA AKAN WAR2KAN KALAU HARAM(de benda yg x di war2kn utk kepentingan, keselamatan)
5. MCD SPONSOR YAHUDI (sudah trang lg bsuluh)

p/s :
1. anti yahudi israel zionis. x dpt buat sume kita buat yg mmpu je..
2. windows(yahudi)tp tu kira darurat kng ne buang kje lak..kje tu ibadat.(nasib window x masuk prut)

Anonymous said...

tahniah tuan tanah..
truskn research, n share lg..

fikir2kn :
1. MCD X HALAL,kita siasat n ambil tindakn(if was2.. tingglkn, if x was2 on la..)
2. YAHUDI LAKUKN SEMBELIHAN tp lihat tertib sembelihn dlm islam (u think yahudi ikut tertib? msuh yahudi islam.. pk2 la..)
3. LEH MKN MAKNN YG YAHUDI HIDANG(plih yg tbaik as a muslim.. bab mkn ni penting all)
4. MEDIA AKAN WAR2KAN KALAU HARAM(de benda yg x di war2kn utk kepentingan, keselamatan)
5. MCD SPONSOR YAHUDI (sudah trang lg bsuluh)

p/s :
1. anti yahudi israel zionis. x dpt buat sume kita buat yg mmpu je..
2. windows(yahudi)tp tu kira darurat kng ne buang kje lak..kje tu ibadat.(nasib window x masuk prut)

kamil129 said...

Assalamualaikum.

Cuma nak kasi tau je. Kalau kita nak boikot barangan mereka, kita kena ikut cara NABI kita, NABI MUHAMMAD iaitu,

~Pertama sekali, kumpulkan semua orang2 Islam. Bila kita dok dgn geng kita saja, geng lain x boikot, x guna juga, betul x?

~Kedua, kita boikot perlahan2/step by step. Mulakan dgn bende yg mudah dulu, seperti makanan. X kan la x de kedai2 orang2 Islam yg makanannya sedap?

ini sebahagian saja. yang lebih2 tu, kita akan terbuat secara automatik.(Perkara fardhu dan sunat juga tidak boleh ditinggalkan :))

"Then, if they turn away, your duty (O Muhammad SAW) is only to convey (the Message) in a clear way" ~ Al-Qur'an Surah An Nahl, ayat ke 82
~Jangan dimarahi orang yang menyampaikan pesanan, kerana itu tanggungjawab mereka.

Anonymous said...

Please use the phrase 'Mashallah' in the correct situation. "As God has willed" -- this phrase is used when admiring or praising something or someone, in recognition that all good things come from God and are blessings from Him.

It is better to use 'Astaghfirullah' meaning "I ask Allah forgiveness." When a Muslim abstains from doing wrong, or even when he wants to prove that he is innocent of an incident he uses this expression.

Anonymous said...

salam ramadhan ke 11, insya Allah..kita umat Islam mesti bersatu. lagi2 dlm bulan mulia mcm ni.saya rs tuan tanah mmg berniat baik.just nak share info je.sape yg x suka dgn info ni jgnla mrh2..mcm x posa plk..anyway, tq so mcuh 4 d info.i really2 appreciate it.

Anonymous said...

dh 2 cm ner... naper x tutup immediately mc d... byk francais dia... bab halal n haram ni jgn dibuat main2

adialhadi said...

just a comment on the letter date...surat tu bertarikh 19 April bukannya 19 Ogos, jadi perkara ni dah lama. Kalau dah sampai Ogos JAKIM tidak ambil tindakan, itu kira dah bersubahat, Mac Foods pulak sudah pasti sangat prihatin bab ni...kang saja je ada yang je kene saman ...slander dan defamatory suit...

red_ryuka said...

Salam 'alaik.

'Qul haq walau kaana murran'
Berkata benarlah walaupun ia pahit.. thanks for the info ye tuan blogger..

nabi pernah pesan:
'Barangsiapa yg melihat kemungkaran, cegah lah ia dgn tangan, kalau tidak mampu, dgn lidah, kalau tidak mampu juga dengan hati, itulah selemah-lemah iman'

sokong pendapat Visi Sufi..nilai lah diri kita sendiri, semuanya terletak pd diri masing2... at this moment, the halal status have been clarify, it's up to ourself to decide what's good for ourselves.. jazakallahu khairan jaza'. . .

AlifZalMimYaRo said...

Kepada tuan blog, terima kasih atas info.

Benda-benda camni sensitif, kalau taknak berkocak dilain hari, jangan campak batu besar sangat didalam kolam akal tu, cukup hanya melayarkan kapal kertas.

Bagi aku,Kalau was-was jangan makan.

Makanlah nasi kosong dan ikan masin yang dimasak sendiri. Halal dan toyyiba. bebas dari was was.

Jangan bergantung pada sijil. Sijil boleh tipu.Info yang betul pun boleh diputar belit, vice versa.

Part pesan nenek tu, buat la satu blog khas. 'Blog Nenek'. Halal haram takde kena mengena dengan bangsa. Ia kena mengena dengan Iman.

Anonymous said...

Assalamualaikum..

short komen to 'gila babi': org cerdik xmengaku die cerdik, org bodoh xmengaku die bodoh..percakapan melambangkan keperibadian..name pon dah menunjukkan sape anda..wakakaka..tidak rugi bercakap dengan penuh hikmah, pk2 kan lah tidak kire anda singaporean or malaysian..u r only a human, same with others, jgnlah berhati zionist,berlagak n memandang rendah org laen..okeh..da pjg la plak..=p

then to anonymous yg mrh2 psl pasal kalu MCD xde, dak SPM xleh cari duit..haha...kolotnye pemikiran anda..sumber rezeki kat atas bumi Allah ni bergelimpangan (boleh ke gune istilah tu)..mencari rezeki yg halal, tggjwb muslim..xkan la xde MCD bdak SPM xleh keje laen ye dok?org bru bincang pasal kehalalan makanan yg di jual, anda sudah sibuk takut MCD di tutup..syg benar anda dengan MCD? bercita2 mau jd CEO MCD mgkin..wakakaka kelakar bile anda ckp org laen immature and selfish...cermin diri,anda nmpak pantulannye kan? hehe

and to all..
jgnlah senang2 meletakkan sesuatu, kepada keadaan yg dikatekan darurat..ni la org kate mencari sebab, utk menghahalkan care..xmati pon kalu xleh makan berger MCD..beger MCD xde, layan beger RAMLY sudah..xsedap? btla sedap2, tiade yg xmgkin selagi diizinkan Allah..=) mgkin dengan usaha anda, akan naek lg satu brand fames kat dunia..fast food DOLAH, mgkin..=0

cube lihat diri anda sekalian,bkn semua tp bg yg terase mgkin, cerminlah, muhasabah, betape cepat anda melatah bile satu issue kecil yg kononnye penting bg anda di usik..pk2 kanlah..=)

terime kasih kepade komen2 positif sume, at least bole buke mate, hati n fikiran..time kasih utk komen2 -ve, bole juge kite bt penilaian dan muhasabah diri..setiap sesuatu yg di jadikan tuhan mempunyai nilai dan hikmah tersendiri, kite manusia, knala pk2 kan..

tahniah kepada tuan blog, jlnkan tggjwb share..n to all, jgn cepat melatah mrh2, bkn tggjwb tuan blog saje tuk kaji, tp kite semua,then sampai2kan lah..=)

-idlan-

drogbard said...

renung2 kan dan selamat beramal.. =)

esa said...

oleh sebab Mc Donald meragukan, dan ada kaitan utk Kempen Boikot ISrael.. smpai skrg sye x makan Mc D. syukur dapat kawal diri x pegi situ.

Anonymous said...

xyah la sensitif sgt...xmati pe kalu xmkn mc d, kfc, dunkin donut, etc...byk g altenatif len..btl..rezki mmg kat tgn ALLAH bkn tgn zionis terlaknat...xpyh nak back up kafir2 yahudi tu...org yg xde agama je yg akan mrh2 bl dgr mc d nk d boikot...tuan blogger jgn takut dedahkan yg batil walaupon ia perit...barakALLAH hu lakum

fazila de'shoppe said...

tima kasih atas pringatan kaydaheartless. trus terang saya dn anak2 adalah pnggemar mc d.. alhamdullillah krn saya telah diberi petunjuk oleh allah shingga menemui post ini... trima kasih byk2.
Ya allah, ya tuhan ku... kau peliharalah iman ku... sesungguhnya aku insan yg lemah.

Anonymous said...

hahahaha
ape lah korang nie...dr berdebat psl mende nie wat pe...masing2 tanak ngalah....bek lu orng bace quran ke ape ke....bayar zakat ke...nie x...msng2 cm hebat....ader yg men bantai tules melulu n x bace post2 sblm nie....aku bace 1 per 1 bedekah siak korang....tau x bedekah?

Anonymous said...

senang citer kalau was2 tkyah makan.......aku pn tk pasti nape JAKIM da tk iktiraf lg status halal dari Uruguay tu..tp kalau drg sembelih ikut cara islam npe kte tk ley mkn..apapun aku lebih senang makan makanan masakan mak aku..huhu

Mirimaru said...

Saya cabar semua orang Melayu, (termasuk saya sendiri) untuk memboikot Zionis dan bangkit dengan identiti kita, produk kita, dan membangunkan Melayu sendiri. Bukan komen semata kat sini.

Anonymous said...

Assalamualaikum...

komen yg korang berikan xperlu la ade unsur marah.. relax la wei... tuan tanah ni juz nk kongsi maklumat... thanks 4 da info.. ape salahnya smua bersikap terbuka??? masing2 punya pendapat msing2.. xperlu nk melenting dgn info nih... Klu anda rasa info langsung tak memberi kesan pd anda, teruskn memakan mcD..anda punya perut, anda makan... sekiranya anda rasa mushkil, dptkn nasihat org yg lebih tahu ttg perkara nih... Mencari yg halal 2 kan wajib... Tak mati pun klu xmakan mcD nih.. byk lagi alternatif lain sekiranya nk mkn makanan mcm mcD 2... Aku bukan nk sokong mane2, cuma rasa org yg komen dgn nada MARAH & nk MELENTING tak tentu psal adalah orang yg tak mau berfikir...

~ KayRie YusMan ~

Anonymous said...

wow..agakk panas ye isu ni..
well, 1st..from all the coments dat i read..nmpk sgt most people kalu sebut x halal je ingt sembelih x betul kan?kene ingt..halal tu mksdnye mendlm, kalu xbersih x kan dpt sijil halal jugak.so, penah x terpikir dat mybe x halalnye mkanan tu sbb tmpt y x bersih?dun judge something dat fast without any prove.selidik dlu.
buat tuan punya blog..sy phm niat anda tp ada benarnya kat readers y laen..selidik, jgn copy paste shj.
but guys..look at the bright side, if x de post ni, kite x kan dpt info y btl kan?so with dat, thnks~
buat reader y laen..ambik yang baik. yang buruk jdkan sempdan.slm ukhwah~

Anonymous said...

Thanz to tuan tanah kerana usahanya mencari yang terbaek untuk umat kita...paling klakar ada sorang tu ckp bdk spm nk keje ape kalu xde mcd....hoho...soalan yg amat klakar skali...rezeki Allah amatlah bnyk di muka bumi ini...yg penting usaha!!!!!!!!lgpun dah ada restoran yg dijamin halal kt malaysia ni...jom kta pakat2 makan kt RFC(radix fried chiken)halalan toyibah...:)

Blogger Picisan said...

To all haters.
Aku tau kau orang paling genius. Anugerah yang tuhan beri kat kau orang membuatkan kau paling genius dan orang macam aku ni semuanya bodoh belaka. Aku dah kata, Im just sharing. So, betulkan aku jika aku salah, tunjukkan aku jalan pulang jika aku sesat. Bukan tu ke yang diajar Islam? kau orangkan genius, mesti kau orang tau. Lain lah kalau kau orang ni bukan Muslim. Throw your hatred, learn to love. Salam~

Btw, ni entry sambungan.
http://kaydaheartless.blogspot.com/2010/08/susulan-daging-di-mcdonald-tidak-halal.html

Allah's servant said...

ramadhan kareem.
not gonna comment anythg, but just wanna say smthg.
no point expressing ur emotinally mingled expressions here. nothg gonna change. the brother blogger just sharing what he found. think before u leap, rather than saying salt n sugar, u guys cn make further reading on this issue, insyaAllah.
to hahahaha> u made a great joke but true, i still feel like wanna laugh thinkig of ur comment.
to br.fathullah> lets talk about islamic progression rather than malay per say.

Allah's servant said...

ramadhan kareem.
not gonna comment anythg, but just wanna say smthg.
no point expressing ur emotinally mingled expressions here. nothg gonna change. the brother blogger just sharing what he found. think before u leap, rather than saying salt n sugar, u guys cn make further reading on this issue, insyaAllah.
to hahahaha> u made a great joke but true, i still feel like wanna laugh thinkig of ur comment.
to br.fathullah> lets talk about islamic progression rather than malay per say.

mjcelica said...

salam
minta kebenaran link ke fb!
Thank for the info...
moga Allah memeberkati hidup tuan & mereka2 yg mencari yg halal..

wassalam

Anonymous said...

assalamualaikum.... terima kasih lah kerana kamu rajin search bende penting mcm gini. Sebagai seorg muslim kita perlu jaga makanan dan minuman yg masuk ke dalam tubuh kita. Kerana ia bakal menjadi darah daging.... kerana makan makanan yg tak halal inilah hati mejadi keras, liat dan sebagainya... Aku pun dah lama tinggalkan makanan McD, KFC, Kenny Rogers, Pizza Hut dll lagi lah. Tak sanggup rasanya bila duit yang aku bayar tu jadi senjata utk membunuh rakyat palestin yg tak berdosa. Harap2 tuhan ampunkan dosa aku yg terdahulu kerana dulu2 pun aku makan gak fast food nih. Korg sebagai umat islam patut ubat tabiat pemakanan, pakaian dan sebagainya. Insyaallah... aku dan family juga sedang ke arah yang diredhai..... amin.

sekerat said...

Jangan serang Mcd ja...
sapa2 ada info ada pembekal jual daging dari Uruguay kene la bagitau.... Aku rasa bukan Mac Food je yang import daging tu....(Kalau ada pembekal yang degil xnak dengar cakap JAKIM)

Weieyka Eyka said...

salam..
try usha link ne:

http://www.facebook.com/note.php?note_id=458367536997&comments

samS said...

SPECIFICIALLY to gilababi
ESPECIALLY to all Muslims
GENERALLY to everyone

[gilababi]
what has tis got to do with the jews? u org mmg bodoh! kalau tak halal, jgn makan maa... lagi mau sebarang tuduh org. mmg bodoh!!
[samS]
so much hatred for a so little headless pig.this has got EVERYTHING to do with the jews.do u know how they eat?they eat only healthy foods,eg cod liver oils n mutton.who holds McD?the jews.what is the content of McD foods?
G A R B A G E.once u consume McD burgers,it stays on ur piggy stomach until f o r e v e r. GARBAGE in ur stomach.nice.so u see,it was the jews plan all along.if it is news to u,goodness gracious.ur an empty tin,indeed.at least the author of the blog did sumting-INFORMED & ALERTED every muslim.he had done his obligations.u? *shakes head*

[gilababi]
lagi mau boycott it yahudi. lu org byk hal tak tau. u think by boycotting israel, they will fall? that will never happen. u stupid idiot. read the history. israel is a small nation surrounded by many tigers by why it's still a glorious country? try boycott la, u sendiri yg mampus adalah.
[samS]
jews plan are always a secrecy.it is not a common knowledge.u wrote that way like ur some fat ass jewishpig who knows everything.DO U?history will always repeats itself.yes they are 'glorious' but they will always be CONDEMNED.boycotting the CONDEMNED&ARROGANT pigs seems like a good idea.yes they wont fall because they are very sly n damn good liars.but we will never MAMPUS if we eat HALAL n keep out the HARAM foods.like babi.

[gilababi]
juz like singapore... so small yet so strong. malaysia so big, but like taik!
[samS]
thats y singapore imported all the pigs from malaysia.because they so----SMALL.keep ur own country clean n let all the filthy works done by others.very good indeed.sly AND liars.no wonder Singapore and the jews are bestfriends.go figure.

Anonymous said...

salam..berkenaan dengan apa yg anda nyatakan,sy dh try cek di lmn web halal m'sia dbahagian aduan halal jakim..apa yg dtemui cuma ttg status halal ayam kfc..dlm semua aduan tsebut, byak pkara yg sama diulang soalan oleh org yg bbeza tp xda 1 pun aduan ttg status daging mcd...bukan nk mbangkang, tp marila kita sama2 siasat apa yg sebenarnya blaku..mgkin betul atau mungkin cuma strategi peniaga2 fastfood ini yg sngaja kuarkan fitnah2 utk jatuhkan pesaing2 terdekat mereka... apa2 pun...eloklah kita jauhi perkara ni selagi blm da kepastian ttg kebenarannya... kalo kita rasa ragu..eloklah jgn beli dan jgn makan..byk lagi pilihan makanan lain...sama2 la kita bjuang utk kebaikan besama...tq..

Anonymous said...

salam juz nak share pendapat...

wat per kita nak kisah semua pasal MCD?? ada MCD kisah pasal kita?? wat per kita nak sokong MCD? ada MCD sokong kita? kalau xmakan di MCD adakah kita akan MATI?? saudara semua tahu x daging or ayam yg ada di MCD tue semuanya Halal ker atau Haram ke? kini kita dah ada restoran makanan segera yang Halal lagi berorganik seperti Radix fried Chicken, tp kenapa masih ramai org memilih MCD...fikirkanlah...

Anonymous said...

belilah barangan buatan Malaysia..i.e : Radix fried chicken..

Anonymous said...

ceh boikot yahudi konon ..... kerja boikot nie dalam sejarah islam kerja orang kafir quraisy, dia orang boikot nabi saw selama 3 tahun kat wadi abdul mutolib. nabi saw tak pernah boikot atau caci maki orang ada satu kali tue popuan tua yahudi bawa daging beracun kasi nabi saw baru makan sikit jibrael as datang bawa wahyu memberitakan yang daging tue beracun, x ader lak nabi suruh boikot barang yahudi, malah menghalalkan sembelihan ahlul kitab (yahudi dan nasarah). dan takder lakk larangan buat muamalah atau jual beli ngan yahudi atau jual beli ngan org bukan islam...(wallahu a'lam)

Anonymous said...

kalau nak boikot mula mula boikot rokok dulu aaaaa aku nak tengok laaa siapa boleh boikot rokok....... pasal rokok tue keharaman nya nyata 5 jabatan agama pelbagai negeri dah keluar kan fatwaaa haram pada tembakau dan rokok.... dan pasti nya org yang buat rokok tue yahudi ajer dunhill, benson,marlboro dll
rokok indon walau pun bukan yahudi punyer tapi tetap haram. cube laaa kita boikot rokok nie KALAU ADA BERANI

Anonymous said...

sedar x sedar ramai juga 'penulis'2 islam neh.. Alhamdulillah.. thanks to blogger.. kalau x 'trigger' perkara ni sampai bila pon semua org ikut sedap tekak je org islam kita ni makan.. Aper yang melintas depan mata..bedal.. Promo baik sket je.. Bedal.. Yg pelik terang lagi bersuluh x mendatangkan manfaat ponnn.. Bedal.. Cuma yg kita x bedal sekarang benda2 yg ada brkaitan ngan air kencing tikus... Haaaaa..! Bila terus bleh mati takut le plak..tak ke pentingkan diri namanya tu.. Bila di beri info mcm ni suruh amik effort sket untuk mengkaji, di 'BEDAL!' nya pulak si pemberi info ni.. (kesian awak.. Mudah mudah bila terbukti kesahihannya nanti depa ni mintak maaf la balik nanti ye..).. Tak baik gado.. Kan berbincang namanya.. Kawal perasan anda.. Ramai yg memberikan info alhamdulillah.. Tq.. Bahasanya pon baik.. Camtu lah cara nak ajak org ke arah kebaikan..
yang saya cuba beri input kat sini adalah, kita kena tau skarang matlamat yahudi (@ zionist.. Takut ada org 'marah' plak nanti) dah mula membuahkan 'hasil' 1st-kaut keuntungan dari org islam sendiri untuk modal nak 'bedal' saudara palestin kita dah (berdekad tu lamanya).. 2nd- yg trbaru, trigger kita untuk saling 'bedal membedal' contonya kat sini... Matlamat yg lain tak tau lah aper lagi kan lepas ni.. 'berjaya' lah yahudi pada masa kita sebok bertengkar kat sini tanpa sebarang tindakan.. Bak kata org kampung saya 'sembang ja kemaih tp x buat pa pon'.. Fikir2 kan lah dan selamat menjalani ibadah posa.. Senyum selalu...

Amrah said...

to all muslims yang pessimistic pasal boycotting israeli products. jangan terlalu cepat sangat nak buat assumption mengenai the failure of boycott. ingatlah usaha kita untuk boycott is not SOLELY because kita nak jatuhkan zionist laknatullah. it goes deeper and deeper than that. sebagai umat Islam, kita ada tanggungjawab untuk membantu saudara2 kita yg dlm kesusahan n the people in palestine mengalami kesusahan itu. we cannot take up machine guns and go to war against the zionists, we don't even have millions of dollars to give to the palestinians the way america gives to israel. so one of the very few ways that we can help them is through boycotting. it might not make a big effect BUT siapa yang tahu pahala dari Allah kerana kita membantu saudara seIslam. kan Allah dah terangkan dalam Quran bahawa zionists AKAN hancur, jadi kenapa kita nak ragu2 lagi dgn samada our actions berkesan atau tak? who are we to judge? kenapa nak ragu2 dgn JANJI Allah?

so please, jangan buat outward assumptions and generalization. jangan buat easy conclusions. jangan cetek pemikiran. Allah lebih Mengetahui.

aufi said...

knp ade3r org backup mcD??x fhm sy..
tp sptmn kt tau kn mcD slh satu bdn yg sumbg dane tuk askr isarail yg membunuh beribu2 org islam..
mn yg kt blh elak..elak la..tuk islam..

Anonymous said...

kalau rase was2 nk mkn.. konpem2 benda tu dh jd haram. so.. klau rase yakin bnda tu xharam.. mkn jela.. semua ad akal nk pk kn? adoi...

Nameless said...

bila nak kata pasal yahudi tu..fikir2 kan dulu la ye... kalau tak suka kat yahudi kenapa pasal internet? pakai computer? tahukah anda yahudi yg cipta semua tu, saya bukannye nak bela org yahudi, tapi bukannye semua org yahudi tu jahat, ade gak org islam yg jahat bunuh binatang, sepak binatang.

Anonymous said...

....and anybody who believes in Allah and the Last Day should
talk what is good or keep quiet.” [Sahih Bukhari]
Ni bulan puasa bro....Biaq JAKIM handle lah...
Kalu org bkn Ahli handle Benkang JD Benkok. baby gal JD Babi gila dan mcm2lah???

Nameless said...

bila nak kata pasal yahudi tu..fikir2 kan dulu la ye... kalau tak suka kat yahudi kenapa pasal internet? pakai computer? tahukah anda yahudi yg cipta semua tu, saya bukannye nak bela org yahudi, tapi bukannye semua org yahudi tu jahat, ade gak org islam yg jahat bunuh binatang, sepak binatang.

Anonymous said...

Nak tahu kenapa kaum kita kurang berjaya? Ni lah die.

First,tau nk cari kelemahan/salah orang lain je.

Kedua,kalau tk suka was was jgn mkn

Ketiga,salah sikit,tau nk boikot je...

Daripa memundurkan diri sendiri dengan memboikot semua pihak jahat..why not majukan diri sendiri..belajar dari kejayaan mcd...ape teknik yg diorang pakai smpai boleh jadi popular mcm ni...

Sebab,kalau kita ada fast food yg berjaya mcm mcd,tak de la isu ni timbulkan?

Dah la, tak pyh nk sibuk cari kelemahan orang,belajar dari kejayaan orang pastu majukan diri sendiri.pastu baru boleh bersaing dengan israel ke,jew ke atau paxis paxis jahat yg lain..itu koranglah yg label..

Ini tak, mcm ikan dalam akuarium yg boikot air sendiri sebab sumber air tk bersih. Cari jalan mcm mana nk keluar akuarium.

Anonymous said...

McDonald mendapat pengiktirafan halal dari Jakim..ni info, boleh rujuk atau call JAKIM untuk verify info ini

Nama :
MACFOOD SERVICES (M) SDN BHD
Alamat :
NO.7,JALAN SS 13/5
47500 SUBANG JAYA
SELANGOR DARUL EHSAN
MALAYSIA
Negeri :
Selangor Darul Ehsan
No. Telefon :
03-56330222
No. Fax :
03-56344779
e-mail :
rahimi.mahad@my.keystonefoods.com
Laman Web :
TIADA
No. Rujukan :
JAKIM/(S)/(22.00)/492/2/ 1 002-07/2004 JLD.5
Pegawai Rujukan :
Victor Sim

Anonymous said...

jgn pandai2 sebar berita bro... kalo silap kita menanggung dosa... jgn kerana nma semuanya menjadi haram... selidik dahulu dengan diri sendiri... jgn terlalu bergantung dgn sumber2 di internet ni... harap maklum..
assalamualaikum....

Anonymous said...

nk twu sumthing... kalo anda da was2 terhadap sesuatu makanan sama ada halal atau haram... maka anda xley nk mkn da mknan 2 smpai bila2... tp xtwu la kalo saudara masih lg mkn mc'd yg haram ni... so jgn main2 dgn perkara halal haram ni bodohh...!!!!! p blaja agama lg tinggi 2.... kena sman ngan mc'd baru ko twu...

dukio said...

McD halal lihat disini http://dukio.com/islam/mcd-halal.html

Unknown said...

aku nak bg cadangan ler kat kerajaan malaysia yg di kuasai UMNGOK ni...amiklah org islam untuk jadi supplier kesemua makanan fast food kat malaysia nie..jgn bagi org kafir..bukan ssh pun! bangang je lenih..dah kalau bkn islam yg jd supplier mereka bukan peduli halal haram lagi dahhh..itu pun x boleh fikir...CEPATLAH TUKAR KERJAAAN KEPADA PAKATAN...BIAR PAS MENERAJUI

Anonymous said...

salam~

sy bru je bace note yd dikluarkn oleh mcdonalds malaysia di facebook brtarikh 19 0gos....

ini link nya.....
http://www.facebook.com/notes/mcdonalds-malaysia/produk-daging-dan-french-fries-mcdonalds-dijamin-selamat-dan-halal/458367536997

maaf jika sy salah......
=)

Anonymous said...

Rasa x puas hati jadi kawe ikuti sendiri blog ni...elok kita kongsi bersama baru adil dan jelas....
http://timhar.co.cc/blog/?p=263
17 hours ago · LikeUnlike ·

Anonymous said...

terima kasih blogger.. Mudah - mudahan anda dirahmati allah.. Kini br sy tau.. Kini sy tak perlu mkn mc'd lg.. Di malaysia nie byk mkn makanan sedap spt seafood, ayam grg pasar mlm dll.. Klu nak fast food, ada francais melayu pun ada.. Apa salah kita mkn makanan mereka walaupun kurang sedap tapi tak perlu was - was. Yg penting apa yg kita mkn mestilah status halal...

albark yunus said...

citer die, mac donald kan dari yahudi. if kite beli makanan diowg. diowg akan bg percent skit kat dana yahudi diowg. bukan mac donald je.
byk lagi.kalau korang nk taw 70 percent kat dunie ni ade lar sume perniagaan diowg control. nk taw sebab ape?
sebab majoritynye adalah orang islam itu yg sokong nye. fikir-fikirkanlar.
dalam al-quran tu da tulis, yahudi adalah orang yg paling bijak.
dari zaman rasullulah tu pun kite da taw. die mungkir janji ngan perjajanjian hudaibiyah. nk taw sebab ape hitler bunuh dgn kejam orang yahudi ni dan die tgglkan sedikit pelarian yahudi. padahal hitler blh bunuh sume yahudi kot. tapi die tgglkan, sebab die nk tunjukan kat dunie skarang ni camne perangai diowg. licik!!! tapi islam gak yg bg diowg tmpat, pastu die makan islam blk. islam terlampau indah, padahal islam blh je serang skali gus termasuk amerika tu.tapi bkn lar peperangan dalam islam, sbb akan berlaku kemusnahan yg dashat, orang yg bersalah terkorban. sebab tu malaysi xnk serang singapore. sebab malaysia adalah negare islam.
ada tmbang rase. kalau malaysia x bg singapore air camne?
x berfungsi lar bandar yg megah tu. so don't jugde malaysia taik. suport u flag.

Anonymous said...

kalau was2 jgn makan okey...tak payah nk politikus kan benda2 mcm ni..dan yahudi tetap yahudi!! sape yg dok backing2 Yahudi tu, korg teruskanlah! yg penting ape yg korg mkn tuh akan jadik darah daging korg sendiri..so sendiri lah mau ingat! Hidup Islam!!

Anonymous said...

Kepada sesiapa yang telah melawat website JAKIM or any related body yang berkenaan, I really hope that you guys try call and tanyer sendiri. This is a genuine case. Saya da dapat tau lama and saya sangat obses terhadap McD. Initiatif yang saya ambil telah memberi maklumat yang tepat. Salah seorang Pegawai JAKIM telah mengesahkan bahawa terdapat keraguan pada cara gaya "sembelihan". tidak bermakna daging yang dibekalkan bukan dari yang haram dimakan. Dari segi sembelihan, ya ia meragukan, McD dalam proses membaikpulihnya dengan cuba mendapatkan daging dari sumber yang disahkan halal caragaya sembelihannya. Tuan2 sijil halal boleh diklasifikasikan kepada beberapa perkara, dari segi penggunaan peralatan yang tidak dikongsikan dengan benda yang haram, cara masakan yang tidak mencampurkan unsur2 arak dll serta penggunaan daging dan cara sembelihan yang betul. Jadi renungkan dan buka minda anda seluasnya. memang agak susah untuk ditolak kerana ia seakan sebati dengan kita, tapi wajarlah dibiarkan mereka lebih peka terhadap perkara ini, pasti sekiranya dihentikan sementara pengambilannya, mereka akan lebih cergas mendapatkan sumber yang betul dan akhirnya, kita kembali menggunakan perkhidmatannya.

simplyFIFY said...

nk mintak izin share kt blog aku k..
kt fb skali..tq in advance..

Anonymous said...

Encik... surat tu bertarikh 19 APRIL 2010... kwn sy nak call JAKIM last Friday & the answer is McD dah dpt sijil baru...

Anonymous said...

pelik aku...nak komen~~ komen jek la~~ mostly semua nya emosional~~ kalau rasa was2 sangat tak yah makan~~ bagi yang yakin halal~~ makan jek~~ kan senang~~ ini tak...sampaikan ader yang macam carik gaduh bila bagi komen~~~

Anonymous said...

1) plz la guys, be rational. apasal tak pasal2 nak kutuk org yahudi.
2) if this is true, y JAKIM is not responsible enough to post this issue in new. i would say most of the food in mc chaters the muslim people.
3) muslim in malaysian should push jakim to ans tis dispercy rather than kutuking yahudi n etc. in this case in think JAKIM being the body for HALAL cert should help its muslim people to reveal tis mater to the public to ensure muslins doesent eat non HALAL food...
WHr is JAKIM n wat r they doing?
kalau rasa tak halal, jangan makan MC D la... senang cerita...
its up to mc d's owner on hw he wants to expend his business in tis ocuntry!!

nor said...

assalamualikum
tq kpd tuan tanah n semua komen2 yg bernas n berbisa.x mo lah emo sngt.walau mcm mane pn pikir2 lah.sama2 lah kite pikir.

slmt brpose

Anonymous said...

salam..ini dari yg saya dapat di portal halal rasmi malaysia berkenaan isu mc Donald ni..http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=content_view&id=NEW-20100823131529&type=NEW

Anonymous said...

to anonymous:
jgn ko berlagak sgt..biala org2 kat cni nk boikot yahudi.yg dpt pahala diowg.bkn kau.aku bc ayat2 ko cam gampang ade gak. xkisahla ko kafir @ muslim,tlg jgn berlagak bgs..

Anonymous said...

mohon izin tuk share this info... thanks

Anonymous said...

Tak salah kalau kita nak boikot McDonald kalau kita tak suka pada kompeni tu atas dasar apa jua pun....Tapi tak boleh la kita memfitnah mereka pada perkara2 yg tak betul....Period....

Anonymous said...

salah satu kategori makanan HALAL TAPI BUKAN TOYYIBAN
even oprah pon tak suggest makan mcD..tapi muslim malaysian loves mcD more than their life..so what more can u say?

Anonymous said...

Sebenarnya hanya supplier daging dari Uruguay sahaja yg di tarik balik sijil halalnya..tapi supplier dari negara lain masih memiliki sijil halal..Pegawai Hab Halal JAKIM mengatakan tak perlu risau.MC D adalah halal.jgn mudah menyebarkan cerita yang tidak di terangkan dgn btl.mmg benar surat tu dikeluarkan tapi surat tu adalah sulit dan org tidak bertangungjawab telah menyebarkannya membuatkan penguna was2 dgn statusnya.Pegawai JAKIM ada mengatakan jika ada sebarang kemusykilan sila hubungi Hab Halal 03-83150200 utk keterangan lanjut.mereka akan menjelaskan semuanya...Wallahualam...

MCD lava said...

iye la tu mcD tak halal?
kalau betul tak halal, dah lame JAKIM saman MCD tu...& sure kuar kat major newspaper.

takkan la JAKIM tu lampi sgt,,,MCD tak halal takkan diorang nak senyap2 je dari public

MCD lava said...

iye la tu mcD tak halal?
kalau betul tak halal, dah lame JAKIM saman MCD tu...& sure kuar kat major newspaper.

takkan la JAKIM tu lampi sgt,,,MCD tak halal takkan diorang nak senyap2 je dari public

Anonymous said...

knapa kerajaan malaysia masih membenarkan Mc Donald's ni meniaga??
adakah kerajaan malaysia kena rasuah??
mana kuasa kerajaan kita??
adakah kerajaan tak sayangkan rakyatnya??

pada PRU13 nnt, sama2 kita tukar kerajaan..

Anonymous said...

kerajaan kita kan ada hubungan dengan yahudi..

APCO dgn UMNO.

Anonymous said...

http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=content_view&id=NEW-20100823131529&type=NEW

ISU McDONALD


Dimaklumkan bahawa JAKIM tidak menggantung / menarik Sijil Pengesahan Halal yang telah diberikan kepada McDONALD / Mac Food Services (M) Sdn Bhd.



Sekian, terima kasih.




Pengirim: admin Tarikh: 23/08/2010 Capaian : 3662

ambo said...

salam....tinggalkan saja makanan yg di ragui status halalnya.bukankah byk pilihan lain makanan yg ada...nak burger,ramli burger ada...tak nak ...makan jer makanan yg di masak sendiri...ingat makanan yg kt makan membentuk hati(Qolbu).jika hati kita terbentuk dari makanan yg haram maka hati yg rosak akan terlihat pada sikap kita....cuba fikir....kalau kita makan makanan yg ada unsur babi...bukankan kita berperangai seperti babi...perangai babi suka menyondol,tergesa2,mudah naik minyak dan mcm 2 lg...kaji dan tanya org yg bijak pandai...cuba tgk kenapa budak2 sekarang degil...tidakkah perfikir oleh kt..kenapa ilmu terutama ilmu agama yg di ajar tidak dapat dicerna oleh minda mereka...kalau boleh pun sekadar untuk lulus periksa....tp akhlaknya mcmmana...itu semua berpunca dari hati...dlm al-quran telah diterangkan besarnya fungsi hati...seketul daging yg memepengaruhi daging yg lain...so xpayah gaduh2...kita pikir sendiri...apa yg patut kt makan utk hati yg baik...sedangkan rasullah s.a.w pun di bedah hatinya oleh jibrail...halal makanan itu bukan sekadar fizikal cuma.....dah la rezeki yg kt cr pun belum tentu 100 halal...kt pilih plak makan yg di ragui halal...terimalah teguran dan beri lah teguran dgn hikmah dan bijaksana...yg baik dr Allah..yg buruk dan lemah dr saya...ya salam

ambo said...

pasal yahudi tu...setau saya sembelihan ahli kitab je yg boleh kita makan...masalahnya ada lg ke ahli kitab....tanya ustaz...

Anonymous said...

yeke nih? aku tgk kat web halal x plak cmni ceritanya..cube korg cek ni..

http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=content_view&id=NEW-20100823131529&type=NEW

Anonymous said...

cari status y sebenarnya samada halal atau haram.

sy x mkn mcd sbb pembekal peluru y tembus kat badan saudara seislam kita.pihak mcd sendiri y mengaku.

fikirkan-fikirkan. syg perut kita saja or sayang saudara kita juga.

Anonymous said...

Jakim dah keluarkan kenyataan Daging Mcd Halal..tgk kat link ni

http://www.halal.gov.my/v2/index.php

Anonymous said...

Rasulullah saw bersabda, yang bermaksud:

“Wahai orang beriman, makanlah barang yang bersih daripada apa yang kami kurniakan kepada kamu.” (Hadis riwayat Muslim)

Makanan yang suci dan bersih akan menjamin kesihatan yang baik. Justeru, di sampi...ng memilih makanan berzat dan berkhasiat, sebaik-baiknya pada masa yang sama, perhatian perlu diberi terhadap kebersihan dan kesuciannya dari segi syariat agama.Mengenai McD, saya telah memberikan maklumat yang benar,

Sila bukak di sini, Portal Rasmi Kerajaan Malaysia mengenai berita terkini dan kenyataan media..

http://www.halal.gov.my/v2/index.php

Anonymous said...

SALAM BUAT BUAT SEMUA SEDARA ISLAMKU...PASAL HAL NI JANGAN LA ADA YANG MAKI MEMAKI..NAK MASUK KAT CNIE PUN NAK GADUH KE? KALAU RASA2 INFO NIE KURANG MEMUASAKAN...JANGAN LA...MARAH2 KAT TUAN BLOGGER NIE..KALAU XDA YANG SEBARKAN INFO MCM NIE....MGKN XDANYE SEBARANG INFO YANG KITA DAPAT....KAN ADA FAEDAHNYA KITA CKP BAIK2 ..KALAU XBETUL RASANYA INFO NIE...BAIK FIKR SENDIRI..KATA SOLAT 5WAKTU SEHARI SEMALAM...TAPI XDA KURANGNYA DENGAN PENGGUNAAN BAHASA YANG KITA RESPON KAT ORANG...XSAYANG MULUT..KER? AKU MASUK KAT CNIE PUN AKU..DAN CKP NGAN SEDARA2 ISLAM KU SEBAB TANDA SAYANG AKU PADA SEDARA SEISLAM AKU..DAH TERANG2 JUGAK TUAN INFO NIE KATA DIA PUN SAYANG SEDARA ISLAM DIA...JUST NAK GTAU BENDA HALAL HARAM NIE...FIKRILA ELOK2 SEBELUM BERCKP SLOT...

Fauzee Hasnan said...

Salam.. ini info yang saya dapat melalui portal JAKIM sendiri.. yang bertarikh 23/8/2010.. masih baru lagi.. JAKIM tidak menarik/ menggantung sijil pengesahan HALAL mcD

Anonymous said...

http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=content_view&id=NEW-20100823131529&type=NEW

Anonymous said...

sesungguhnya memfitnah itu lebih teruk daripada membunuh....semalam JAKIM dah keluar statement dia..23/08/10...apa komen anda yang mencaci maki di atas?PUAS HATI...?TOLONGLAH, RAMAI GAK ORG ISLAM YNG KEJE KAT MCDONALD NI...SENSITIF DAN SEDIH LA KENA FITNAH CAMNI...

gadisBunga™ said...

saya yakin pemilik blog cuma mahu berkongsi maklumat yang telah beliau dapat tapi tidak mahu kita menelan bulat2 maklumat itu bukan?
hasilnya sekarang ramai yang sudah periksa dgn jakim dan mcD sendiri dah keluarkan kenyataan bahawa daging di mcD halal dimakan. jika tidak kerana beliau, kita semua akan terus leka dan makan tanpa keyakinan yang kukuh. terima kasih Kaydaheartless!

Anonymous said...

salam,

untuk makluman semua, sila baca surat drpd JAKIM itu btol..terang2 JAKIM nak memberitahu pihak MacFood Services bahawa pengiktirafan sijil Halal Badan Islam Uruguay Islamic Centre telah ditarik berkuatkuasa 15/04/2010. MacFood merupakan pembekal dgg kpd McD dan syarikat tersebut mengambil bekalan dgg drpd byk negara bukan Uruguay shj. Selepas tarikh sijil Halal ditarikbalik, pihak MacFood Services tidak lagi mengambil bekalan dgg drpd Uruguay.. Dan pihak DVS (Jbtn Veterinar) juga telah menghentikan pengambilan dgg import drpd Uruguay, kerana syarat DVS semua bekalan daging yang masuk ke Malaysia mestilah mendapat sijil HALAL. So jgn risau yer kwn2..McDonald mendapat pengiktirafan HALAL drpd JAKIM :)

cucu tok abah said...

Jangan la percaya bulat-bulat kepada apa yang kita baca dan lihat di Internet. Penyebaran benda-benda begini sebenarnya menyemarakkan lagi budaya prejudis dan fitnah. Paranoia dan sifat pengasingan ini sebenarnya melemahkan umat Islam. Bayangkan kalau kononnya 'musuh-musuh' Islam itu mahu kita semua tinggal dalam hutan: Sebarkan saja semua benda yang kita guna sehari-hari termasuk makanan, barangan harian, pakaian dan even udara yang kita sedut semuanya mempunyai unsur babi, arak dan binatang yang tidak disembelih. Nahh, semuanya akan fobia, huru-hara dan lari masuk ke hutan pakai cawat kulit kayu dan daun sahaja lah. Yang menariknya, kita di Malaysia sahaja yang syok sendiri kononnya mahu suci-murni dalam segala hal, sedangkan suci-murni itu relatif. Ini sudah pada tahap bimbang dan prejudis yang luar batasan. Lihat sahajalah email-email forwarded yang kita dapat setiap hari. Kita ada badan JAKIM yang mengiktiraf status halal. Negara lain pun ada badan dia sendiri. Kalau sesuatu itu tidak halal dan masih mempunyai sijil dan logo badan-badan ini bermakna yang akan 'masuk neraka' besok adalah orang-orang yang dipertanggungjawabkan. Lebih meluas lagi, kalau tak ada 'sijil', otomatis 'haram' ke?
Upaya apa yang kita orang ramai ada untuk pergi memeriksa setiap kilang dan dapur? Berfikir secara realistik dan waraslah warga Islam Malaysia. Sedangkan tandas awam pun na'uzubillah terpaksa menggaji orang asing membersihkan setiap 5 minit, baru lah bersih (itupun jarang-jarang tempat), janganlah syok sendiri sangat pasal suci-murni ni kalau najis sendiri pun tak pandai 'flush', kencing pun berterabur, alat pembersih pun dirosakkan, tandas itu sendiri pun buatannya hancur!

Anonymous said...

teruk betul la..isu ni boleh timbulkn fitnah.. aku semak kat http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=content_view&id=NEW-20100823131529&type=NEW

ISU McDONALD

Dimaklumkan bahawa JAKIM tidak menggantung / menarik Sijil Pengesahan Halal yang telah diberikan kepada McDONALD / Mac Food Services (M) Sdn Bhd.

Sekian, terima kasih.


jgn main2 bro dgn isu2 ni..

Anonymous said...

PETALING JAYA: McDonald’s Malaysia adalah syarikat makanan segera pertama di negara ini yang mendapat pengiktirafan sijil halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Pengurus Komunikasi Korporat, McDonald’s Malaysia, Fartini Zaharuddin, berkata pihaknya sentiasa mematuhi segala piawaian dan akta makanan yang ditetapkan kerajaan dan Jakim. Beliau berkata, pihaknya amat terkejut apabila timbul dakwaan menerusi rantaian facebook dan e-mel bahawa daging yang disediakan McDonald’s haram.


“Ia adalah tidak benar sama sekali.


“Jika diteliti isi kandungan surat dalam rantaian facebook dan e-mel itu, Jakim memaklumkan kepada pembekal kami, MacFood Services pengiktirafan halal yang diberikan kepada Badan Pensijilan Pusat Islam Uruguay ditarik balik berkuatkuasa 15 April, 2010.
“MacFood Services mematuhi arahan itu dan membeli bekalan daging dari Australia sebaik sahaja ia berkuatkuasa,” katanya.


Mengenai sama ada daging yang diimport dari Uruguay sebelum 15 April lalu halal atau tidak, katanya, semua daging berkenaan mendapat pengiktirafan halal Jakim setelah pemeriksaan dibuat bersama Jabatan Perkhidmatan Veterinar.


Bahagian Hab Halal Jakim memberi jaminan semua daging, kentang goreng dan bahan lain yang diimport McDonald’s dan pembekalnya diperiksa dan dipastikan halal.
“McDonald’s dan pembekalnya sentiasa memberi kerjasama dan mematuhi segala syarat yang ditetapkan Jakim.
“Semua makanan dan minuman yang disediakan McDonald’s 100 peratus halal dan pengguna tidak perlu was-was menikmati makanan yang kami hidangkan,” katanya.

Anonymous said...

ramlee burger lagi best la..rm 2.50 dah puas hati,a..confirm 100% halal..orang melayu lgi..

Anonymous said...

haha~
dri cina singapore ke pakatan rakyat,
sume ad dlm comment ni.
JAKIM da ltak status halal, kire settle la 2.

Anonymous said...

gilababi ni mesti kafir ni.....biarkanlah...tempat org kafir disisi Allah adalah di NERAKA JAHANAM.....dunia adalah syurga bagi org kafir mcm si gilababi...Nauzubillah......

Unknown said...

SEMUA TU ADALAH BERITA YANG XBETUL N XTEPAT...BERDOSA KITA BT CITER XBTL..KLU NAK BUKTI SEBENAR BUKA WEB JAKIM BR LA BTL.. http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=content_view&id=NEW-20100823131529&type=NEW

Anonymous said...

Boleh percaya ka JAKIM ni?
kalau kesatuan Islam dan yakin Halal, oklah- itu piawaian yg dibuat oleh sedara Islam. Kenapa perlu JAKIM yg beri piawaiannya? mereka yg tinggal di uruguay (lebih dekat)dan bertanggungjawab. JAKIM x perlu tunjuk dia lebih arif, hebat dari org lain. ini cuma propaganda nak tunjuk JAKIM lebih Halal dari lain2 agensi. JAKIM is unauthority in Islamic affairs(refer to our constitution). Apapun setiap org Islam perlu identify sendiri barangannya (eg: Pewarna rambut yg diberi Logo Halal oleh Jakim; Org Islam x bole gunakan) , jika x yakin Halal even ada logo halal, jauhinya. Tapi jika Yakin, even tiada Logo Halal, makanlah x ragu2(eg: muslim Restoran, masakan kenduri islam etc).

jay said...

http://www.hafizizain.com/perkongsian/terbaru-kenyataan-dari-jakim-tentang-status-halal-mc-donald.html

try tgk blog nih plaks..
aku knfius..

Anonymous said...

salam.....
knape perlu mrhkan tuan punye blog ni..niat dia baik...tq kerana bg maklumat yg cukup bermakna ni....jgn mrh2 kt dia..dia tulis tu dh pakai otak sy rasa..lau kamu rasa benda tu halal mkn jer...tp lau kita dh rasa was2 mkanan tu dh jd haram....bg sape yg msh rasa mcD ni halal..mkn je la...xpyh nk mrh2 kt org..kita berhak mengusulkan sumber yg kita mkn tu..xsemua org leh terima ape yg dia ckp tu..sy rasa dia bkn menyebarkan fitnah..tp dia cuma mnyelamatkan kita dr terus terleka..so sama2 lah kita bertawakal...Allah maha mngetahui..semoga Allah melindungi kita semua dr terpedaya daripada semua ni dan semoga Allah mengampuni dosa kita lau dh terbukti benda ni xhalal...amin...

Anonymous said...

lau ade perkembangan ttg berita ni..tlg post kan ek???....tq so much.....

Anonymous said...

hallo jgn percaya msg tu bulat2 maklumat yg diberikan salah sila rujuk blk ke laman www.halal.gov.my ada dinyatakan status tersebut. Buat kajian dulu jgn melulu terus percaya apa yang dikatakan...iblis dan syaitan suka mewujudkan keraguan di dalam diri umat islam. Kita diberikan akal so gunakan untuk berfikir.

Anonymous said...

hurm... ilmu x penuh di dada jgn simply comment jer.. mnuntut dlu.. islam d galakkan utk igt mengingati.. bkn bile da d igt kan tp still nk hentam org.. ikut kan mknn fast food ni mndtgkn kemudaratan.. jd fikir2 lah sendri mne baik n mne yg bruk k.. erm.. sbnrnya mknn yg kite msk sendri dri rumah adlh mknn yg pnuh keberkatan da x perlu nk was was.. jd kurang2 kn la mkn di luar.. mcm2 agame lain buat utk jatuh kn islam.. cume umt islam je yg x sedar2 dri lg.. bgkit lah umt islam.. pegi mnuntut ilmu.. jgn jahil tp nk mnegakkan islam k? thanx 2 d blogger 4 dis info..

Anonymous said...

Boikot bagus.. Memang yahudi tu jahat tapi ada benda kita boleh pakai utk benda yang memajukan kta sperti minyak petrol, ada benda yang org yahudi sahaja ada benda tu utk proses minyak petrol..jadi terpaksa kita pakai barang yahudi utk kehidupan kita(barang yg tiada pilihan ) rokok yahudi buat gak( tiada pilihan kerana haram ) Pc( tiada pilihan utk menjadi Islam berjaya ) so pikir2 kan lah...

uhuhu said...

"Anonymous said...

to anonymous:
jgn ko berlagak sgt..biala org2 kat cni nk boikot yahudi.yg dpt pahala diowg.bkn kau.aku bc ayat2 ko cam gampang ade gak. xkisahla ko kafir @ muslim,tlg jgn berlagak bgs.."

cam marah diri sendirik jek?

maisarah said...

ni rmai y tlbih mkn mcd ar pai ilang kesopanan dlm kata2..dh lupe rukun negara kelima ke..KESOPANAN DAN KESUSILAAN..dia just nk pai kn ssuatu untk kt selidik n beri perhatian dgn amaln y kt mkn..if dia betoi xke kt gak y tslamat d akhirat..if dia slah kt btoikn la tp jgn ar pai bahasa 2 CANTEK sgt..islam ini indah dr setiap sudut xpernah mnyusahkan namun mengindahkan kehidupan kt..KITA

Anonymous said...

kesian kat blogger ni... org zaman skrg mmg cpt melatah.. aiyo! kalo kite org islam bnd2 kecik mcm ni pon nak gado besar.. mcmmane kite nak bersatu kalahkan zionis? sedey bace all comments.. umat islam harus bersatu! :)

Am said...

Kepada penggemar McD, takyah lah taksub sangat, makanan tu walaupun ada status HALAL JAKIM ianya tetap tak begitu sihat utk dimakan.

Ada yang bagi info McD ni halal, maka bolehlah makan.

Penulis ni cuma menulis berdasarkan bukti yang dia dapat.

Diorang akan masukkan benda halal untuk dapatkan SIJIL HALAL dan lepas tu menyeleweng. Maknanya diorang ni cuba untuk sogok benda haram pada kita. Bila JAKIM buat spot check, KANTOI....

Fikirkann........

jgn gado2, think stret said...

haiyaa.....ni la perangai muslim2 skang....bendew penting x mau diperdebat...xp bendew sekecik-kecik alam mau punah ranah masyarakat kita.....kalu dh tau bendew tu x pasti kew.........x sure kew......x konfem kew.....x papew kew......dh masuk dlm SYUBHAH kan.....sooo......bendew syubhah jatuh dalam bendew HARAM......

Anonymous said...

ahahhaha.. tue la perangai orang melayu(lebeh tepat)... nmpk berita nie, tros caye... hahaha.. noob gile... korang g la pulak kat jakim n tanye betol ke tak... aq dh g kat jakim... n diowg cakap surat tue betol tp McD dah tukar pengimport bile dpt surat tue.. so, skang jakim sendiri dh kata halal..... tue la melayu,,, fikiran cetek.. sbb nie la kerajaan melayu runtuh... korang nk menda same terjadi lagi? klu berlaku lagi, korang la yg bersalah kat nenek moyang korang...

Anonymous said...

[url=http://dcxvssh.com]uhGCEJBmWu[/url] - sREyzNKmKXtRhiG - http://yuxeflk.com

Anonymous said...

Hey there! Do you know if they make any
plugins to help with Search Engine Optimization?
I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm
not seeing very good success. If you know of any please share.
Appreciate it!

my web site: acai berry juice

Anonymous said...

Hello, i think that i saw you visited my site thus i came to “return the
favor”.I am trying to find things to improve my web site!
I suppose its ok to use some of your ideas!!

Feel free to surf to my blog :: access hollywood michael jackson

Anonymous said...

fantastic put up, very informative. I wonder why the other specialists of this
sector don't realize this. You should proceed your writing. I am confident, you have a great readers' base already!


Check out my page :: ac moore classes

Anonymous said...

Hello to every one, it's really a nice for me to visit this web site, it consists of useful Information.

my web-site :: hotmail search

Anonymous said...

There are many designer [url=http://burberry-sale.manifo.com]burberry online[/url] which are available for sale. One of these [url=http://www.burberrycanada.info/]burberry sale[/url] is really a purse. creative designers are sold at costly costs. [url=http://www.burberrycanada.info/burberry-women-tote-bag-c-14.html]burberry outlet[/url] women choosing reproduction [url=http://longchampsoldes.over-blog.com]longchamps soldes[/url]. This will go specifically for the actual women that not want to invest most of their hard-earned money on a luxury. choose an authentic [url=http://sacsguess.over-blog.com]guess pas cher[/url] rather. You will be able to find real [url=http://sacsmichaelkors.over-blog.com]sac michael kors[/url], when you understand where to find. [url=http://isabelmarantsneakersfr.over-blog.com]baskets isabel marant[/url]. You might be glad to know buy a designer purse.
LanEzi There are numerous retailers selling handbags in order to ladies, who're fashion-slaves. [url=http://www.sacamainlongchamps.devhub.com]sac longchamp pliage[/url] YqcMxo QpoYww [url=http://www.isabelmarantsneakersfr.tripod.com]isabel marant sneakers[/url] WdpZgh KhbFxt [url=http://www.michaelkorssacs.devhub.com]michael kors sacs[/url] RuoUdg CctKwx not all of these retailers can be relied on. [url=http://www.saclongchamppascher.tripod.com]sac longchamp pas cher[/url] UmtVwm NarMxd [url=http://www.isabellemarantfr.devhub.com]basket isabelle marant[/url] EiaQcy
Basic can be found, very easy head out as we state. [url=http://burberry-scarf-outlet.weebly.com]burberry women[/url] Electric outlet They are able to function numerous scintillating artwork. Speak to almost any store [url=http://burberry-bags-outlet.weebly.com]cheap burberry[/url] and even business about their obtain regulations. [url=http://burberry-bags-sale.weebly.com]burberry handbags[/url]. They are usually inexpensive [url=http://sacslancelfr.weebly.com]Lancel Sacs[/url] and equip purses. All the increasing designs function best courses [url=http://burberrycananda.weebly.com]Burberry canada[/url] towards particular.
QdcIiv Whiz [url=http://chaussuresisabellemarant.tripod.com/]sneakers isabel marant[/url] SukSuk The Controversy [url=http://sacslongchampsoldes.devhub.com/]sacs longchamp soldes[/url] WujAxb [url=http://prixsaclongchamp.devhub.com/]prix sac longchamp[/url] XvgMbi Over Callous Procedures [url=http://sacguessensolde.devhub.com/]sac guess en solde[/url] together with wood structures.
VivZqu The Things You [url=http://saclongchampspliagepascher.devhub.com/]sac longchamp pas cher[/url] YasOjj Haven't Heard Of longchamp en ligne Might Surprise You [url=http://sacamainguess.manifo.com/]sac a main guess[/url] PscYfe [url=http://isabelmarantparis.devhub.com/]isabelle marant chaussures[/url] Carriers which are big sufficient for normal utilize, GloHgp [url=http://longchampsparis.tripod.com/]longchamps paris[/url] What You Should [url=http://saclongchampsprix.manifo.com/]sac longchamps prix[/url] ZffRud Quite Possibly The Most Comprehensive

Anonymous said...

TgiGcl [url=http://isabllemarant.tripod.com/]isabelle marant[/url] ZvaB EwsL
[url=http://www.bcbgdress.ca/bcbg-short-dresses-c-2.html]bcbg dresses outlet[/url] iqGdw elSmhc
KgtL DyuF BsqC [url=http://www.sacmichaelkors2013.info]michael kors sacs[/url] Have An france Hesitation [url=http://www.sacmichaelkors2013.net]michael kors pas cher[/url] 2013? KbvE DOxaN OgiX [url=http://www.sneakersisabelmarantsolde.biz]isabel marant soldes[/url] YMzbI FwxK
Brand new review [url=http://www.sacguesssoldes.info]sac guess pas cher[/url] shows the low down [url=http://www.sacguesssoldes.com]magasin guess[/url] upon france in addition to the reasons why you have got to take [url=http://www.lunettesdesoleil2013.biz]oakley[/url] action right now.
AhdK [url=http://www.longchampbagsuk.biz]longchamp outlet[/url] gives all new life into an old dilemma. [url=http://www.longchampbagsuk.biz/longchamp-le-pliage-large-tote-c-9.html]longchamp sale[/url] golden basic [url=http://www.michaelkorsbagsoutlet.org]michael kors outlet[/url] This Unique [url=http://www.michaelkorsbagsoutlet.org/michael-kors-bedford-bags-c-3.html]michael kors handbags[/url] strategy Works [url=http://www.michaelkorscanada.info]michael kors[/url] TorKB xdFPjm
hhEJjr [url=http://www.michaelkorscanada.info/michael-kors-purses-c-5.html]michael kors purses[/url] The most joy [url=http://www.bagslongchampsale.info]longchamp uk[/url] you can have with out missing [url=http://www.bagslongchampsale.info/longchamp-le-pliage-tote-c-13.html]bags longchamp[/url] cwAPan xtQCm
LfyWtd [url=http://saclancelpascher.org]sacs lancel[/url] RtsUdo RyuUmy [url=http://www.saclancelpascher.org/sac-lancel-adjani-c-5.html]sac lancel[/url] TtoUab XtxRaf [url=http://www.saclancelpascher.org/lancel-portefeuille-c-4.html]lancel adjani[/url] CatRbe AzwIpc [url=http://www.saclancelpascher.net]sacs lancel[/url] AuxRhw WooYzo [url=http://www.saclancelpascher.net/category/sac-lancel]lancel adjani[/url] KklEgz[url=http://www.saclancelpascher.net/plus-lancel]sac à main lancel[/url] KlrRwj
HdkNsc [url=http://saclancelpascher.biz]sac lancel[/url] WmbJzt [url=http://www.saclancelpascher.biz/sacs-lancel-french-flair-c-1.html]lancel birigitte bardot[/url] JgpQmi [url=http://www.sacburberryoutlet.info]burberry pas cher[/url] JgiKhj hsAmc [url=http://www.sacburberryoutlet.info/burberry-soldes]burberry outlet[/url] XaeQls JgoXxf [url=http://www.saclancelpascher.info]lancel soldes[/url] LgcIia [url=http://www.saclancelpascher.info/lancel-soldes]lancel birigitte bardot[/url] SccGtm

Anonymous said...

When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get four e-mails with the same comment.

Is there any way you can remove people from that service?
Appreciate it!

my blog post vacation reply

Anonymous said...

Hi, І reаd your new stuff daily. Your wгiting style iѕ wittу, keep up the goοԁ
wоrk!

Here is my webѕіte ... payday loans

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follower Yang Sangat Heartless