Thursday 12 August 2010

Niat Puasa Ramadhan, Doa Sebelum Berbuka & Doa Selepas Berbuka

Status: Puasa. Mood: Biase biase jer.

Sempena bulan ramadhan yang mulia ni, aku ada entry yang aku rasa amat berguna untuk tatapan semua pembaca. Tengok tajuk pon dah tau kan entry apa yang aku maksudkan.hehe Puasakan sebulan sekali, maybe ada yang yang terlupa macam mana nak niat, macam mana nak baca doa sebelum berbuka, macam mana nak baca doa selepas berbuka. So, disini aku lampirkan niat puasa selama sebulan, niat puasa harian, doa berbuka dan doa selepas berbuka. Walaupun sudah 2 hari kita menghadapi ramadhan, harap entry ini tidak terlalu terlewat dan berguna untuk korang semua. Salam ramadhan dan selamat berpuasa. :)


Niat Puasa Ramadhan

Lafaz niat untuk sebulan puasa.
Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta'ala


Lafaz niat untuk puasa harian.
Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala


Doa Sebelum Berbuka

Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.


Doa Selepas Berbuka

Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.


Nota sampingan:
No more alasan tak ingat niat puasa yerrr~ ;)
Feel free to share. Sharing is caring an~

Ku abes menulis 1 coretan pada:
Pukul 4:10pm Khamis 12 Ogos 2010.

Nenek pernah berkate:
"Puasa jangan tak puasa, tak puasa tak buleh raya."
.fullstop.

Hello silent reader, why not you leave a comment. I really appreciate that. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follower Yang Sangat Heartless