Tuesday 31 August 2010

Jangan Engkau Kahwini Wanita Enam

Status: Lapar. Mood: Puasa.



Pesanan Rasulullah SAW untuk kaum lelaki: "Jangan engkau kahwini wanita yang enam, iaitu yang ananah, yang mananah, yang hananah, dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang basaqah dan yang syadaqah"

1. Wanita Ananah
Wanita yang banyak mengomen itu dan ini. Apa yang diberi atau yang dilakukan suami untuk rumah tangganya semua tidak kena dan tidak berpuas hati.

2. Wanita Mananah
Wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangunkan rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilalukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar.

3. Wanita Hananah

Menyatakan kasih sayangnya pada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada. Dalam kata lain, wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.

4. Wanita Hadaqah
Melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelikannya. Selain itu wanita ini suka mengikut nafsunya. Wanita sebegini memeningkan kepala lelaki. Dia suka tengok apa saja dia mahu. Dia suka membandingkan dirinya dengan orang lain. Suka menunkuk-nunjuk.

5. Wanita Basaqah
Ada 2 makna:
Pertama, wanita sebegini suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghiaskan diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditunjuk-tunjukkan kepada dunia. Wangnya dihabiskan untuk membeli alat solek, kasut dan barang kemas. Wanita sebegini juga suka dipuji-puji. Jika kebetulan dia menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya.

Kedua, Wanita sebegini suka marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkan bahagiannya

6. Wanita Syadaqah
Wanita ini banyak cakap, tidak menentu lagi bising. Kekecohan itu juga menyebabkan segala kerja yang dilakukannya tidak menjadi, hanya tukang sibuk dan komen sahaja.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli. Wallahualam~


Nota sampingan:
Semoga kita menjadi insan terbaik diantara yang terbaik.
Disclaimer, I do not own the picture and this original story.
Please don't sue me. Just sit back, relax and enjoy the story!
Sharing is caring an? so, feel free to share.

Ku abes menulis 1 coretan pada:
Pukul 5:30pm Selasa 31 Ogos 2010.

Nenek pernah berkate:
"Ingat lah wahai kaum lelaki, dan bagi kaum perempuan,
janganlah kamu jadi wanita yang sebegini"
.fullstop.

Hello silent reader, why not you leave a comment. I really appreciate that. :)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follower Yang Sangat Heartless