Sunday 1 August 2010

Customer Langsi VS Promoter Langsi

Status: Tension. Mood: Kelakar.

Kejadian ni berlaku 2 hari lepas iaitu pada pagi Khamis 29 Julai. Aku macam biasa ah jaga handbag wanita, promoter lah katakan. Mase tengah terpacak berdiri, aku ada lah usha 2 orang minah ni. Mane tak usha, dari tadi duk mundar mandir jer kat kawasan handbag. Dah lah pakai seksi, untuk orang macam aku ni confirm lah aku usha. hehee Di pendekkan cerita, akhirnya minah ni menjadi customer aku yang ke-5 pagi itu. Aku pon macam biasa ah layan, Berikut adalah hasil perbualan kami berdua.

Customer: Beg ni lepas less berapa ni?
Promoter: Mane kak, beg ni? Lepas less RM59.95 sen. Kire RM60 la.
Customer: Ade baru tak? aku tak nak yang display punye.
Promoter: Saya tak pasti ade baru ke tak. Saya pergi check dulu la.
Customer: Ha, pegi check sane.

Dari jauh aku nampak dia keluarkan semua kertas yang diisi dalam beg display tu. Agak pelik la~

5~6 minit kemudian . . . .


Promoter: Sorry kak, beg ni dah abes stok dah. Tinggal yang ni jer. Kalau akak nak akak boleh amek yang display ni.
Customer: Lah, takkan dah abes dah?
Promoter: Dah abes kak, ni stok lame ni. Sale pun dah lame start an?
Customer: Ko jangan nak tipu aku la, ni stok baru ni. Aku tak penah tengok pon sebelum ni?
Promoter: Betul lah stok lame. Buat ape aku nak tipu plak?
Customer: Ko jangan nak tipu la. Aku keje promoter ni dah lame tau. Kat BONIA aku pernah keje. POLO tempat ko keje ni pun aku pernah keje gak. Ko jgn nak tipu la.
Promoter: Adoiii~ Kalau aku nak tipu, awal-awal aku dah cakap takde stok, giler!
Customer: Sial la ko ni! Weyh, tolong ah weyh, cari ah yang baru. Yang ni dah cacat dah, color die comot.
Promoter: Takde, ko nak beli ke tak sekarang? Senang citer ko tak payah beli la. Kalau aku jadi ko, aku memang tak beli kalau dah macam ni.
Customer: Wah, ko tak layak jadi promoter ko tau? ade ke patut suruh customer tak payah beli. Ni kalau aku bagitau permanent ko ni abes ko. Mane permanent ko? Aku nak jumpe.
Promoter: Kesah plak aku?
Customer: Permanent ko yang pompuan india tu kan? Aku penah keje kat POLO ni aku tau la.
Promoter: Aah, nape? nak bagi tau die? pegi ah. tu pon kalau die ade.
Customer: Apasal plak?
Promoter: Sebab die cuti arini.
Customer: Ko dah takut ko cakap ah die cuti.
Promoter: Nak takut ape? dah memang die cuti. Aku pon dah malas ah keje promoter ni. Kalau die nak buang aku takde hal la~
Customer: Tolong lah weyh, cari ah yang baru.
Promoter: Tak paham bahasa betol. Stok yang ni dah abes la.
Customer: Sial betol. Dah abes, dah abes, bodoh betol la! Kejap, aku pergi usha tempat lain dulu. Ko jangan pegi mane-mane kejap lagi aku datang balik.
Promoter: Ha bagus bagus, pergi cari tempat lain. Semak kepale aku.

Selepas dia beredar, kawan ku datang dan memberitahu ku "minah tu nak mencuri tu. Tadi dia nak curi beg kat tempat aku,nasib baik aku perasaan." Kemudian dia bertanya kepada ku, "Tu dia nak pegi mane tu?" Aku jawab, "Die cakap nak usha beg kat belakang, pegi mampus ah die. malas aku nak layan" member ku balas, 'jap aku nak follow die".

15 minit kemudian . . . .

Customer: Takkan takde baru weyh?
Promoter: Ko nak curi beg ni eh?
Customer: Waklu! ingat aku ni ape? aku ade duit la, ingat aku miskin ker?
Promoter: Takpe la kalau ko bukan nak mencuri. Aku tanye jer.
Customer: Ni, beg ni, dah la mahal, pastu cacat plak tu.
Promoter: Mahal jadahnye RM 60, nak murah lagi pegi beli kat Danau ah!
Customer: Eeee~ tolong ah, tengok orang ah. tak main ah Danau Danau ni.
Promoter: Dah tu, beli jer la. bebel ape lagi? Hak elah~
Customer: Masalahnye beg ni dah cacat. Kalau Elok aku dah angkat dah. Cari ah yang baru dowh. Ni bukan aku nak pakai. Ni aku nak bagi kat akak kembar aku dowh. tolong ah.
Promoter: Lak elah tak percaya aku cakap. Ko tak percaya an? Jom ikut aku masuk stor ko pergi check sendiri.
Customer: Kalau aku check ade macam mane?
Promoter: Tu pun kalau ade, kalau takde?
Customer: Kalau takde takde ah.
Promoter: Dah, dah. Jom ikut aku. ko cari sendiri kat dalam stor.
Customer: Aku mane boleh masuk stor dowh. Blue Waves tahan nanti.
Promoter: Ikut jer la. Cakap aku bagi masuk. Jom, jom.

Dalam perjalanan ke stor.

Customer: Beg dah reject pon nak jual mahal-mahal.
Promoter: RM 60 tu murah la sebal. Ko nak murah macam mane lagi?
Customer: Ko keje promoter macam ni boleh la ko cakap murah. Aku keje ape jer.
Promoter: Ko keje ape?
Customer: Aku jual puki jer. Mane ade banyak duit.
Promoter: Ko jangan nak kencing aku la~ Jual puki 1 malam boleh dapat RM100 lebih la.
Customer: Ko mane tau? Ko bukan ade puki. Sengal!

Sampai di stor.

Promoter: Ha ni kotak die. ko cari ah kalau ade.
Customer: jap aku cari, ko jangan pegi mane mane.

Customer tadi terbongkok-bongkok menyelongkar kotak untuk mencari beg sehingga menampakkan G-stringnya yang berwarna hitam. Tapi disebabkan aku takde mood sebab perangai sial yang ditunjuk customer ni, aku buat taktau jer pasal G-string tu. Selepas beberapa saat dia mencari, aku bertanya.

Promoter: Ade tak? takde an? aku cakap tak caye. hallamak ai~
Customer: Hish! Bodoh la.
Promoter: Skang ko nak angkat ke tak beg ni?
Customer: Hish! Yela yela. aku beli la beg ni.
Promoter: Kalau dari tadi ko percaye cakap aku kan senang. Haish~

Aku pun mengambil beg tersebut dan menulis bil. Sambil menyerahkan beg kepada dia, aku berkata, "Terima kasih dan selamat membeli belah." Selepas selesai membuat pembayaran di cashier, dia lalu di depan ku dan melambai kepada ku sambil berkata "Bye~" Dalam hati aku cakap "Minah ni giler ke ape? haish~" =.="

Nota sampingan:
Ini cerita betul beb.
Bukan rekaan semata-mata untuk mencari publisiti. :)



Ku abes menulis 1 coretan pada:
Pukul 8:30pm Isnin 26 Julai 2010.

Nenek pernah berkate:
"Customer always right."
.fullstop.

Hello silent reader, why not you leave a comment. I really appreciate that. :)

3 comments:

nur 'afifah :) said...

fuhyoo..~~
gila kentang la kay..
haha..~
sengal je..
dya sengaja nak ngorat u kowt..
hehehe..~~
btw...
dah lama xupdte blog...??? :)
hehe.~

Blogger Picisan said...

Ngorat jadahnye macam tu. macam tak betol jer tengok. =.="
Biase ah, kebizian. hehehe

henshein said...

haha..bebal gler la gurl tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follower Yang Sangat Heartless